به گزارش باشگاه در و پنجره و نما
سفیر ارمنستان در این دیدار گفت: «در ۱۲ استان ایران با مسوولان اتاقهای بازرگانی دیدار داشتهام و درخصوص زمینههای همکاری و مزایای روابط بحث و تبادلنظر کردهام و در این فضا، بر لزوم ارتباط مستمر با فعالان اقتصادی و بهخصوص روزنامههای فعال اقتصادی تاکید دارم.» تومانیان در بخش دیگری از صحبتهایش به ظرفیتهای اقتصادی و گردشگری کشورش اشاره کرد و مزیت ارمنستان را ظرفیتهای فرهنگی مشترک با ایران دانست و تاکید کرد که باید بیشتر در این زمینه متمرکز شد. او افزود: «در زمینه «آیتی» ارمنستان یک کشور پیشرفته است و شاهد مثال حضور گسترده فعالان بزرگ آیتی دنیا در ایروان و همزمان حضور فعالان ارمنستانی در آمریکا است.» تومانیان با انتقاد از عدم توجه ویژه ایران به فعال کردن این حوزه گفت که متاسفانه ایران در حوزه آیتی، چندان برای فعالان ارمنی جذاب نیست و این فضا باید تغییر کند.
سفیر ارمنستان همچنین به ظرفیتهای اقتصادی و ارتباطات با ایران اشاره کرد و گفت: «پروژه گاز و برق بین ایران و ارمنستان در سطح خوبی است، ارمنستان در موضوع تجارت کالا بیشتر صادرکننده است تا واردکننده و تراز بین دو کشور منفی است.» آرتاشس تومانیان ادامه داد: «اما حجم تجارت بین ارمنستان و گرجستان چند برابر حجم تجارت با ایران است و این مساله مناسب روابط تهران-ایروان نیست.» تومانیان همچنین به سختیهای دسترسی به فعالان اقتصادی در ایران اشاره کرد و گفت: «برای بازدید از استانهای ایران و شناسایی ظرفیتهای همکاری، مراحل اداری سختی را پشتسر میگذاریم.» سفیر ارمنستان همچنین تاکید کرد که حضورش در گروه رسانهای «دنیایاقتصاد» برای تحقق چنین دغدغهای و ارتباط مستمر با فعالان اقتصادی است. او افزود: «باید امکانات را در جهت نتیجهبخشی تنظیم کرد و ضرورت دارد که سفارت ارمنستان و «دنیای اقتصاد» به یک تفاهمنامه مبتنی بر منافع و احترام متقابل دست پیدا کنند.»
تنظیم دو گام اساسی
علیرضا بختیاری مدیرمسوول گروه رسانهای «دنیایاقتصاد» نیز در این دیدار با اشاره به تاریخ و فرهنگ مشترک دو کشور و ارتباطات خوب دولت و ملتهای ایران و ارمنستان بر شناسایی حوزههای مغفول همکاری بین دو طرف تاکید کرد. بختیاری با اشاره به رسالت «دنیایاقتصاد» گفت: «گروه رسانهای ما یک منبع و رفرنس اساسی برای بخشخصوصی، فعالان اقتصادی و بهطور کلی اقتصاد ایران محسوب میشود.» او افزود: «رسالت ما پوشش و همزمان جهتدهی به فعالیتهای اقتصادی و متقابلا دریافت بازخوردها از فعالان اقتصادی است که بتواند ضمن تقویت همکاریها، بر ضعفها و خلأهای موجود نیز فائق آید.»
مدیرمسوول گروه رسانهای «دنیایاقتصاد» در ادامه تاکید کرد: «در فضای توافق هستهای ایران و ۱+۵ و برداشته شدن تحریمها ضرورت وجود یک روزنامه اقتصادی به زبان انگلیسی نیز احساس میشد که در این خصوص در سال ۹۳ اقدام به انتشار روزنامه فایننشال تریبیون کردیم که بتواند در سطح ملی، نیاز مخاطبان و بهخصوص بخشخصوصی را مرتفع سازد.» بختیاری برگزاری نشستها و همایشهای ملی و بینالمللی در حوزه فولاد و پتروشیمی را بخش دیگری از فعالیتهای «دنیایاقتصاد» دانست که از اهمیت زیادی در دو دوره لغو و اعمال مجدد تحریمهای آمریکا برخوردار بوده است. بختیاری در این دیدار گام اول را معرفی ظرفیتهای ارمنستان در روزنامه «دنیایاقتصاد» دانست که مخاطبان روزنامه با آن آشنا شوند. او افزود: «اما یک گام بالاتر و مهمتر این است که دو طرف به یک امکان از جمله تفاهمنامه همکاری دست پیدا کنند که در قالب آن بتوان اخبار و رویدادهای نمایشگاهی، فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور را موردتوجه قرار داد و بر آن مبنا، روابط را تقویت کرد.»
علیرضا بختیاری ادامه داد: «در واقع نتیجه این همایشها و تبادلات میتواند ارائه راهکار به دولتهای دو کشور باشد که چرا فعالان اقتصادی دو طرف انگیزههای زیادی برای فعالیت ندارند. همچنین این فضا میتواند منجر به شناسایی راههای عملی برای ارائه تسهیلات به دو کشور شود.» مدیرمسوول «دنیایاقتصاد» با بیان اینکه بهجای هدر دادن انرژیها، باید متمرکز بر این شویم که چه زمینههایی برای دو کشور جذابیت دارد، افزود: «این مساله کمک میکند تا تجار و بازرگانان ایران و ارمنستان به یک تصویر شفاف از حوزههای همکاری موجود و مطلوب دست پیدا کنند.»