مصاحبه اختصاصی دوماهنامه در و پنجره و نما با: مهندس مصلحی، مدیرفروش شرکت ارگاداتا

  • پنجشنبه 1 بهمن 1394

اخبار => مصاحبه

مصاحبه اختصاصی دوماهنامه در و پنجره و نما با:  مهندس مصلحی، مدیرفروش شرکت ارگاداتا

ارگاداتا یک شرکت آلمانی است و در صنعت درب و پنجره و نمای آلومینیوم در دنیا شناخته شده است و فعالان این صنعت در کشور عزیزمان با مزیت های نرم افزار لوگیکال تا حدود زیادی آشنا هستند. برای آگاهی بیشتر خوانندگان عزیز دوماهنامه در و پنجره و نما طی گفت‌و‌گویی صمیمانه با جناب آقای مهندس مصلحی، مدیرفروش محترم شرکت ارگاداتا، جویای نظرات ایشان درخصوص فعالیت شرکت ارگاداتا و همچنین معرفی نرم‌افزار 9.0 Logikal® شده است که در ادامه می‌خوانیم:

 

1- لطفاً درخصوص شرکت ارگاداتا و خدمات و سوابق آن توضیح دهید.

شرکت ارگاداتا در آلمان و در شهر لیر بیش از 30 سال است که فعالیت خود را در این زمینه آغاز نموده و مفتخر به همکاری با بیش از 4800 شرکت در سراسر دنیا می‌باشد. دفتر ایران با توجه به عملکرد رو به رشد شرکت‌های تولیدی ایرانی در سال 1385 و با همکاری یکی از شرکت‌های فعال در زمینة ماشین‌آلات آلومینیوم و یو‌پی‌وی‌سی تأسیس شد و در همان سال‌های آغازین ورود به بازار ایران، همکاری‌های گسترده‌ای را با شرکت‌های بزرگ تولید‌کنندة نمای آلومینیوم و درب و پنجرة یو‌پی‌وی‌‌سی و آلومینیوم انجام داده است. لازم به ذکر است که از سال 91 دفتر ایران، به‌صورت کاملاً مستقل و به‌عنوان یکی از دفاتر مستقیم ارگاداتا آلمان ثبت شده و فعال است.

2-   چطور به فکر این فعالیت تجاری افتادید؟

در کشور عزیزمان ساخت یک پنجره و یا نما به‌صورت کاملاً سنتی و قدیمی و با محاسبات به اصطلاح دستی انجام می‌گرفت و شرکت‌های تولیدی به این نیاز رسیدند که علاوه بر وجود مواد اولیه مانند پروفیل، یراق‌آلات، لوازم جانبی و شیشه، وجود یک نرم‌افزار محاسب، بر سرعت و دقت تولید خواهد افزود. از طرف دیگر، استفاده از گزارش‌های بهینه‌سازی برش پروفیل موجب می‌شود، که دورریز پروفیل‌های برش‌خورده به‌میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. همچنین استقامت و دوام پنجره‌های تولید و نصب‌شده را می‌توان با استفاده از محاسبات استاتیکی و با درنظرگرفتن ارتفاع نصب، فشار باد در منطقه و مدول الاستیسیتة پروفیل‌ها تخمین زد.

لذا بر آن شدیم که این نیاز را با ارتقاء نرم‌افزار و انجام خدمات به موقع و دقیق به حداقل برسانیم.

3- درخصوص توانایی‌های این نرم‌افزار توضیح دهید.

برنامة لوگیکال علاوه بر طراحی اشکال متداول درب و پنجره و نما، دارای قابلیت طراحی انواع اشکال هندسی نیز می‌باشد. در این برنامه، یک ماژول CAD ساده‌سازی شده وجود دارد که به کاربر امکان کشیدن هرگونه شکل با زوایای برش متفاوت را می‌دهد.

از دیگر توانایی‌های این برنامه می‌توان به برش مقطع اشکال طراحی‌شده که به کاربران اجازة توضیح بیشتر برای کارفرما درخصوص پروفیل‌ها و نحوة قرارگیری آنها می‌دهد، اندازة دقیق شیشه و بهینه‌سازی آن، امکان تبدیل پروژه‌ها از سیستم پروفیل A به B در حداقل زمان و تحلیل سازه و ... اشاره نمود.

4- لطفاً چند نرم‌افزار که توانایی طراحی نماهای پیچیده و مرکب را دارند نام ببرید.

در دنیا نرم‌افزارهای مختلفی برای طراحی، با قابلیت‌های گوناگون در هر صنعتی وجود دارند. نرم‌افزارهایی مانند: AutoCAD،Revit ، Athena و ... توانایی بالا در کشیدن نماهای مختلف را دارند ولی باید توجه داشت که تمامی آنها تنها قابلیت طراحی دارند ولی تنها نرم‌افزاری که توانایی چندین کار مانند: طراحی، قیمت‌دهی، محاسبات استاتیکی سازه، الگوهای مختلف برش و تولید را به‌صورت همزمان دارد، لوگیکال می‌باشد.

5- تاکنون چند شرکت از محصول شما استفاده کرده‌اند؟ شرایط اولیه برای استفاده از این نرم‌افزار چیست؟

تا پایان سال 93 تعداد اعضای خانوادة ارگاداتا در ایران به 112 شرکت تولیدی رسیده است.

باید توجه داشت که دیتابیس پروفیلی اکثر پروفیل‌سازان بنام جهان در برنامه موجود و قابل استفاده است.

اولین قدم برای هر تولیدکننده‌ای که اطلاعات پروفیلی آن در برنامه وجود نداشته باشد، واردسازی اطلاعات مربوط به پروفیل و یراق‌آلات، رنگ‌ها و قیمت‌های هر آیتم در دیتابیس کلی به‌نام آن شرکت است. برای انجام این کار به کاتالوگ‌های فنی و برش‌های مقطع پروفیل‌ها نیازمندیم. پس از آماده‌شدن دیتابیس، نرم‌افزار برروی کامپیوتر کاربران نصب شده و مرحلة آموزش‌ها و تست‌های عملی دیتابیس آغاز می‌شود.

پس از انجام تست‌ها، کاربران و مصرف‌کنندگان آن پروفیل با اطمینان خاطر، قادر به طراحی و تولید پروژه‌های خود می‌باشند.

مهندسین شاغل در ارگاداتا که بالغ بر بیش از 250 نفر در سرتاسر دنیا می‌باشند، در غالب یک تیم متحد، آمادة خدمات‌رسانی به تمامی شرکت‌های تولیدکنندة درب و پنجره و نمای آلومینیومی می‌باشند.

6- لوگیکال چند ورژن دارد؟

لوگیکال 4 ورژن اصلی دارد که به‌ترتیب شامل موارد ذیل می‌باشد:

-         START: برای سازندگان درب و پنجره‌های UPVC کاربرد دارد. تمامی محاسبات موردنیاز برای قیمت‌دهی و تولید در این ورژن قابل انجام می‌باشد.

-         BASIC: در این ورژن قابلیت‌های بیشتری نسبت به ورژن قبلی در برنامه وجود دارد، به‌عنوان مثال قابلیت طراحی نماهای آلومینیومی و انجام محاسبات استاتیکی سازه و یا انتقال فایل به دستگاه‌های برش پروفیل.

-         EXCELLENCE: تولیدکنندگان و طراحان عزیز چنانچه مایل به استفاده از CAD دوبعدی برنامه هستند و می‌خواهند اشکال خاص و نامتعارف را طراحی نمایند و همزمان خروجی DXF/DWG پروژه‌ها را دراختیار داشته باشند، این ورژن مناسب است.

-         PROFESSIONAL: برای طراحی انواع سوراخکاری برروی پروفیل‌ها و انتقال فایل به دستگاه‌های CNC و سوراخکاری تمام‌اتوماتیک این ورژن با ماژول‌های گوناگون (متناسب با هر مدل ماشین، ماژول‌ها امکان تغییر دارند) قابل استفاده است.

7- لطفاً جهت اطلاع خوانندگان، انواع نماهای پرکاربرد را نام ببرید.

نماهای مختلفی در دنیا درحال طراحی و تولید می‌باشند ازجمله: نمای کرتین‌وال، یونیتایز، اسپایدر، نمای HPL و ...

در این مورد همکاران نماکار (با توجه به اطلاعات و تجربیات خود) می‌توانند توضیحات بیشتری را به علاقمندان این رشته ارائه نمایند.

8- مزیت استفاده از نرم‌افزار را بفرمایید.

برای ساخت یک پنجرة باکیفیت، علاوه بر وجود مواد اولیة مرغوب مانند پروفیل، یراق‌آلات، لوازم جانبی و شیشه، وجود یک نرم‌افزار محاسب دقیق با معیارهای بین‌المللی، بر سرعت و دقت تولید خواهد افزود.

دقت بالا، پشتیبانی به موقع و سریع، داشتن امکانات بسیار وسیع در عین کاربرپسند‌بودن آن کمترین وجه تمایز برنامه درقیاس با دیگر نرم‌افزارهای موجود در بازار است.

منوهای اصلی و پروسة کلی مربوط به طراحی پوزیسیون‌ها در نرم‌افزار به فارسی ترجمه شده است و بسیاری از کاربران، می توانند نرم‌افزار را به زبان فارسی استفاده کنند. گزارش‌های خروجی به‌صورت فارسی و بنا به دلخواه کاربران و شرکت‌های مختلف قابل طراحی می‌باشد. لازم به ذکر است که بیشتر گزارش‌های خروجی نرم‌افزار را می‌توان به‌صورت گزارش‌های Excel نیز صادر کرد و درنتیجه هر کاربر می‌تواند اطلاعات را به فارسی به Excel صادر کرده و به سلیقة خود چیدمان کند.

با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌های تولیدکنندة پروفیل در سراسر دنیا از برنامة لوگیکال استفاده می‌کنند، لذا بازخوردهای مختلفی براساس نیازهای مشتریان برای ما ارسال می‌شود و همین مسأله باعث پیشرفت برنامه و اضافه‌شدن قابلیت‌های مختلف به آن شده است.

به جرأت می‌توان گفت هر آنچه که یک کاربر برای تولید درب و پنجره و نمای آلومینیومی نیاز دارد در برنامه وجود دارد.

9- هدف و برنامه‌های آتی شرکت چیست؟

هدف ارگاداتا همانند اکثر شرکت‌های فعال در این صنف بالابردن رضایتمندی و بهره‌وری مشتریان می‌باشد.

برنامة ما در این راستا ایجاد سیستم پاسخگویی آنلاین برای تمامی مشتریان در سراسر دنیا به‌صورت یک هات‌لاین کاملاً منسجم می‌باشد.

از برنامه های آتی ما ، اضافه کردن سه نرم افزار دیگر بنام های Athena ، Flixo و SJ Mepla از شرکت آلمانی همکار ما به نام CAD-Plan می باشد.

به اختصار توضیحاتی را راجع به هرکدام از این نرم افزارها خدمت خوانندگان عزیز دو ماهنامه شما ارائه خواهم کرد.

Athena: نرم افزار طراحی سه بعدی برای نما های آلومینیومی می باشد. از آنجاییکه تمامی نرم افزارهای محاسباتی در فضای دو بعدی طراحی انجام میدهند، Athena توانایی طراحی سه بعدی نما بطور کامل و دقیق را دارد. این برنامه قابلیت انتقال اطلاعات تنها با یک کلیک به لوگیکال را دارد. لذا کاربران قادر به گرفتن گزارشات قیمت، پروفیل، یراق آلات، شیشه و دیگر ملزومات از نمای سه بعدی خود، میباشند.

Flixo : برای محاسبه مقدار ضریب گذردهی حرارتی پل های انتقال انرژی در سازه به منظور بهینه سازی مصرف انرژی، شما می توانید از این برنامه استفاده نمایید.

SJ Mepla: نرم افزاری برای انجام محاسبات استاتیکی شیشه، که همکاران می توانند با استفاده از این برنامه، میزان مقاومت و فشار بروی شیشه، بخصوص در نماهای اسپایدر را محاسبه نمایند.

 

از دیگر اهداف ما، بالابردن دانش مشتریان و ایجاد الزام به رعایت استانداردهای موجود در این صنعت می‌باشد.

10- درخصوص مشکلات صنف نما و بحث آموزش توضیح دهید.

درخصوص مشکلات نماکاران و نقاط ضعف و قوت این صنف، بهتر است از بزرگان و فعالان این صنعت که به قول معروف سرد و گرم چشیده هستند دعوت به صحبت و نظرخواهی شود.

در مورد بحث آموزش هم بهتر است طبقه‌بندی صورت بگیرد:

-         آموزش نرم‌افزار لوگیکال: مدت زمان آموزش کاملاً به بزرگی دیتابیس پروفیل مختص به هر مشتری و گستردگی استفاده هر کاربر از نرم‌افزار وابسته است. البته برای پکیج نرمال لوگیکال که به آن ورژن استارت یا بیسیک گفته می‌شود بین 16 الی 20 ساعت کاری آموزش درنظر گرفته می‌شود. برای نسخه‌های دیگر که در آن کار با مقاطع برش اتوکد، سیستم ساخت فایل برای کنترل دستگاه‌های برش و CNC صورت می‌گیرد، این مدت به 32 الی 56 ساعت (یک هفته) می‌رسد. پس از انجام آموزش‌ها، تمامی کاربران می‌توانند درصورت بروز مشکل و سؤال مستقیماً با هات-لاین دفتر ایران تماس حاصل کنند.

-         آموزش طراحی، ساخت و نصب پروژه‌های مختلف: این آموزش‌ها معمولاً توسط همکاران تولیدکنندة پروفیل و یراق‌آلات صورت می‌گیرد و درمورد نماهای آلومینیومی هم باید عرض کنم که در برخی از کشورهای صنعتی و پیشرفته، کلاس‌های درسی دانشگاهی به‌عنوان یک رشتة تحصیلی (مهندسی سازه) وجود دارد که متأسفانه در کشور عزیزمان، این رشته (درصورت وجود) بسیار مهجور مانده است.

11-  سخن پایانی:

خدا را شکر می‌گوئیم که در این زمان نه‌چندان طولانی، شاهد اجرای پروژه‌های عظیمی هستیم که لوگیکال برای پروسة آنالیز، ساخت و نصب اکثر آنها، نقش مهمی را ایفا کرده است. پروژه‌هایی ازقبیل نمای آلومینیومی پردیس سینمایی ملت، برج جام ملت، موزة دفاع مقدس، برج نگار، پروژة الماس قو خاورمیانه در کشورمان و پروژه‌هایی مانند بیمارستان Klinikum Chemnitz در آلمان، مرکز خرید Manor در سوئیس، نمای ورودی برج‌العرب در امارات‌متحدة‌عربی، همگی تولیدات شرکت‌هایی هستند که ارگاداتا افتخار همکاری با آنها را دارد و دفتر ارگاداتا ایران امیدوار است در راستای بهینه‌سازی هرچه بیشتر تولیدات ایرانی، همگام با استانداردهای روز جهان، با فعالان عزیز این صنعت همراه باشد.


تعداد بازدید : 918

ارسال نظر

ارسال