سیاست زیرتیغ هکرها

  • شنبه 6 خرداد 1396 ساعت 2:18

اخبار => سایر رسانه ها

به دنبال انتشار خبری در خبرگزاری رسمی قطر که طبق آن امیر این کشور، ایران را کشوری قدرتمند دانسته و خواستار تنش‌زدایی با تهران شده بود ، واکنش‌های انتقادی اعراب بویژه مقامات عربستان منتشر شد و در نهایت مقامات قطری مدعی شدند که سایت خبرگزاری کشورشان هک شده و خبر جعلی است
سیاست زیرتیغ هکرها

به اعتقاد بسیاری، پیشرفت علم و تکنولوژی تیغ دولبه‌ای است که اگر درست مورد استفاده قرار نگیرد می‌تواند خسارت‌های مالی، سیاسی، اقتصادی و... گسترده‌ای به بار بیاورد. این بار نیز انتشار یک خبر برای قطر دردسرساز شد. در این خبر که صبح دیروز در خبرگزاری دولتی و رسمی این کشور منتشر شد، آمده است: «دوحه»، سفرای خود را از کشورهای عربستان، کویت، امارات، بحرین و مصر فراخوانده است. این خبر در کنار انتشار سخنان شیخ «تمیم بن حمد» امیر قطر، بازتاب گسترده‌ای در خبرگزاری‌ها و نیز شبکه‌های اجتماعی داشت. در این اخبار آمده است: امیر قطر با بیان اینکه دامن زدن به تنش با ایران به‌عنوان کشوری قدرتمند به مصلحت نیست، خواستار پرهیز از هرگونه تنش با تهران شده است. گفته می‌شود شیخ‌«تمیم بن حمد» در بخش دیگری از سخنانش گفته است: ایران وزنه‌ای منطقه‌ای و اسلامی به شمار می‌رود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و قطر روابط قوی با امریکا و ایران را حفظ می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، با توجه به انعکاس گسترده این خبر در جهان، بلافاصله خبرگزاری قطر، مدعی شدکه پایگاهش هک شده است و هیچ یک از اظهارات منتسب به شیخ «تمیم بن حمد» امیر قطر واقعی نیست. همچنین ساعتی پس از انتشار سخنان امیر قطر، سازمان تنظیم ارتباطات امارات عربی متحده پایگاه شبکۀ خبری الجزیرۀ قطر که این خبر را پوشش داده بود، فیلتر کرد. اما ماجرا به اینجا ختم نشده و به نظر می‌رسد تنش‌ها در منطقه در حال بالا گرفتن است چرا که با وجود تأکید منابع قطری بر‌هک شدن پایگاه خبرگزاری این کشور، شبکه‌ها و پایگاه‌های خبری وابسته به عربستان مانند العربیه و الحدث و سایر رسانه‌های این کشور، این ادعای قطر را غیرواقعی دانسته و مدعی شدند که حتی فایل صوتی اظهارات امیر قطر در این باره را در اختیار دارند و به پوشش گستردۀ اظهارات جنجالی وی خواهند پرداخت. به‌عنوان مثال روزنامه الوطن عربستان سعودی با توجه به برخی شواهد و قرائن، موضوع هک شدن سایت خبرگزاری قطر و انتشار سخنان منسوب به امیر قطر را در این خبرگزاری رد کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: اظهارات شیخ تمیم بن حمد امیر قطر، واکنش کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای عربی و نیز واکنش‌های بین‌المللی به دنبال داشت. همچنین گفته می‌شود دفتر امیر قطر و وزارت خارجه این کشور در قبال سخنان امیر که خبرگزاری دولتی، آنها را منتشر کرده است سکوت اختیار کرده‌اند.

اخبار جعلی سیاسی گسترده در جهان

این، تنها نمونه هک و انتشار اخبار جعلی و دردسرساز بودن آن برای عالم سیاست نیست و در سال گذشته در جریان برگزاری انتخابات امریکا نیز بسیاری از اخبار انتشاریافته، مردم را در بهت و حیرت فرو برد. یکی از این اخبار اعلام حمایت پاپ فرانسیس از ترامپ در جریان برگزاری انتخابات امریکا بود. این خبر که ابتدا در 8 نوامبر بر وب سایت خبری WTOE 5 منتشر شد بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت و بدون اطلاع از جعلی بودن این خبر، بیش از 960 هزار بار در فیس بوک انتشار داده شد که به اعتقاد بسیاری، با اینکه جعلی بودن این خبر تأیید شد ولی به هر حال بر میزان رأی ترامپ بی‌تأثیر نبود. به دنبال انتشار این خبر، پاپ فرانسیس سرانجام در دوم اکتبر سکوت خود را شکست و گفت که هرگز کلمه‌ای درباره حمایت از هیچ یک از فراخوان‌های تبلیغاتی بر زبان نیاورده است. وی همچنین در تاریخ 7دسامبر طی مصاحبه با مجله بلژیکی Catholic Weekly انتشار اخبار جعلی را نوعی بیماری دانست و آن را خطرناک خواند. این وب سایت که پس از انتشار این خبر جعلی برای مدتی از دسترس خارج شده بود، اکنون باز هم به عرصه فعالیت بازگشته و بیش از 350 هزار فالوئر دارد.

اما این تنها خبر جعلی نبود که به سود ترامپ تمام شد. خبر دیگر که در راستای تخریب هیلاری کلینتون منتشر شد، خبری به نقل از جولیان آسانژ بود که در آن ادعا شده بود:هیلاری کلینتون در سال 2011 به تروریست‌های افراط‌ گرا در لیبی کمک نظامی کرده و برای آنها اسلحه ارسال کرده است. در بخش دیگری از این خبر به کمک‌های هیلاری کلینتون به تروریست‌های داعش هم اشاره شد و گفتنی است که این مطلب تنها در روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا حدود 789هزار بار بازدید شد. بسیاری اعتقاد دارند این خبر جعلی هم تا حدی در شکست هیلاری کلینتون تأثیرگذار بود چرا که تأثیری بسیار منفی بر مخاطبان داشت و ازسوی دیگر هیلاری هیچ فرصتی برای دفاع از خود نداشت. یکی دیگر از اخبار جعلی که باز هم به زیان هیلاری کلینتون تمام شد انتشار خبری در WNDR به همراه عکسی بود که یکی از تروریست‌های داعش را در عراق نشان می‌داد در حالی که پرچم داعش و یک اسلحه را در دست داشت. در این خبر آمده بود که رئیس گروه داعش از مسلمانان امریکا خواسته است در انتخابات از هیلاری کلینتون حمایت کنند. این خبر در فراخوان انتخاباتی ترامپ دست به دست می‌شد و به نظر می‌رسد که در کاهش محبوبیت کلینتون تأثیر داشت. در این راستا هشتگ #ISISwithher  نیز ایجاد شد تا این خبر در فضای مجازی با سرعت بالاتری منتشر شود.

 هزینه یک تریلیون دلاری تأمین امنیت سایبری در جهان

انتشار اخبار جعلی و هک شدن وب سایت‌های مختلف، تنها بخش  دردسرهای هکرها نیست و حالا دیگر شاهد خسارت‌های بالای مالی، سیاسی و اقتصادی فراوان هستیم. همان‌طور که هک خبرگزاری رسمی قطر یک بار سیاسی گسترده برای این کشور ایجاد کرد و انتظار می‌رود که روی مناسبات سیاسی قطر تأثیرگذار باشد، بدافزارها نیز حساب‌های بانکی را خالی می‌کنند و باج افزارها به زور از کاربرانی که دارای سیستم‌های آسیب پذیر هستند باج می‌گیرند. اما نمونه‌های هک تنها به این امور خلاصه نمی‌شوند و این گروه‌ها برای نخستین بار ساختمان‌های متصل به اینترنت اشیا را نیز مورد توجه قرار داده‌اند. گفته می‌شود تنها در امریکا حدود 50 هزار ساختمان متصل به اینترنت اشیا وجود دارد بدون اینکه از پسورد و رمز امنیتی مناسبی برخوردار باشند به همین دلیل برخی از فعالان عرصه سایبری در این باره هشدار داده و گفته‌اند که هکرها می‌توانند دمای این خانه‌ها را بالا یا پایین ببرند، شیر گاز را باز کنند و... و تا زمانی که مالک ساختمان باج مورد نظر آنها را پرداخت نکند، اوضاع را به حالت اولیه بازنگردانند. هک سیستم‌های بیمارستانی، چرخه حمل و نقل و دستکاری علائم راهنمایی و رانندگی، سرقت نسخه‌های جدید فیلم‌های در آستانه اکران همچون نسخه پنجم دزدان دریایی کارائیب هر یک دلیلی هستند تا همه کشورهای جهان به دنبال افزایش امنیت سایبری خود باشند. به تازگی در یکی از کنفرانس‌های امنیت سایبری امریکا عنوان شد که اکنون خسارت سالانه ناشی از هک‌های مختلف در جهان حدود 2 تا 3 تریلیون دلار است و این میزان در آینده می‌تواند تا 3 تریلیون دلار هم برسد بنابراین باید فکری برای این موضوع کرد. در همین راستا گفته می‌شود که در فاصله سال‌های 2017 تا 2021 میزان هزینه برای تأمین امنیت سایبری جهان به حدود یک تریلیون دلار خواهد رسید و در این میان، بریتانیا که بشدت نگران حمله‌های هکری است، عنوان کرده تا سال 2030 حدود 9/1 میلیارد پوند برای تأمین امنیت سایبری هزینه خواهد کرد.


تعداد بازدید : 359

ارسال نظر

ارسال