نمای ترکیبی در ساختمان؛ سلیقه جدید مشتریان خانه‌های شهر

  • دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: «نمای ترکیبی مدتی است رایج شده و مشتریان زیادی دارد اما همچنان سنگ، انتخاب اول است.»
نمای ترکیبی در ساختمان؛ سلیقه جدید مشتریان خانه‌های شهر

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما و به نقل از همشهری، این تقریبا جمله مشترک مشاوران املاک در بیشتر مناطق تهران است. مشتریان خانه‌های پایتخت، یکی از اضلاع حوزه ساخت‌وساز هستند که تغییرات در بخش نما و تلاش برای ساماندهی آن از 2سال پیش تاکنون، ذائقه آنها را هم تحت‌تأثیر قرار داده است. هرچند همچنان نقشه معماری و قیمت ساختمان اولویت‌های اول در انتخاب ملک هستند اما نما نیز به‌عنوان یکی از فاکتورها دو سه سالی است که برای برخی از مشتریان اهمیت یافته است.

  • نگاه متفاوت مشتریان

مشتریان مناطق شمالی و محله‌های برخوردار تهران تقریبا اهمیت بیشتری به نمای ساختمان می‌دهند و در نتیجه نمای ساختمان آنها در عین رعایت ضوابط، چشم نواز هم هست. مسئولان کمیته‌های نمای شهرداری بارها گفته‌اند که اغلب سازندگان بنا و نه همه آنها در مناطق برخوردار معمولا از معماران تحصیلکرده استفاده می‌کنند به همین دلیل نمای ساختمان‌های این محدوده به استانداردها نزدیک‌تر است. شعرباف یکی از مشاوران املاک در محدوده منطقه 3می‌گوید مشتری‌ها اول نما و ورودی را می‌بینند و بعد نقشه ساختمان را، اگر از نما و ورودی خوششان نیاید رغبتی برای ورود به ساختمان ندارند. یادگاری یکی دیگر از مشاوران این منطقه هم معتقد است با وجود محدودیت‌هایی که شهرداری در نمای ساختمان اعمال کرده، ‌سازندگانی که پیش از این هم نمای خوب کار می‌کردند حالا نیز نمایشان به دل می‌نشیند چون اصولی کار می‌کنند نه از روی ذهنیات سازنده. به گفته وی از هر 10ملک نوساز در این محدوده حدود 3ملک، ‌دارای نمای خوب و دلنشین است.

طبق ضوابط جدید، ‌نمای رومی دیگر نمی‌تواند در ساختمان‌ها به‌کار رود، نمایی که تا سال‌ها مورد اقبال سازندگان و مشتریان بود و البته همچنان نیز این نما و مصالح سنگ، جزو اولویت‌های اول انتخاب مشتریان است. با آغاز فعالیت کمیته‌های نما، تلاش شده نمای ایرانی - اسلامی به همراه مصالح بوم آور مانند آجر ترویج شود تا تاریخ معماری ایرانی بیش از این در سایه سنگین ساخت و سازهای نصفه و نیمه غربی در کوچه‌پسکوچه‌های تهران قرار نگیرد. اما نگاه مشاوران املاک به این مسئله نشان می‌دهد باید فرهنگسازی گسترده‌تری در این حوزه انجام شود. استفاده آنها از عبارات «اجبار به نمای اسلامی»، «عدم‌اجازه استفاده از سنگ» و... نشان‌دهنده اطلاعات کم و ناقص بخشی از متولیان حوزه ساختمان است.

با وجود این اما تغییر رویکرد سازندگان بنا در انتخاب مشتری‌ها هم تأثیر گذاشته است. حشمتی از مشاوران منطقه یک می‌گوید نما در ساختمان‌های حدودا 5طبقه به چشم مشتری می‌آید و وقتی پای برج در میان باشد دقتی به آن نمی‌کنند اما در مجموع نمای ترکیبی بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرد و جلوه خاصی برای مشتری دارد. جلوه مقدم از دیگر مشاوران در این منطقه می‌گوید: برخی مشتریان اگر نمای ساختمان تخت و ساده باشد آن را نمی‌پسندند و معمولا نمای ترکیبی به همراه نمایی که دارای حجم و شکستگی‌است را ترجیح می‌دهند و می‌دانند که این ساختمان نوساز است اما نمای ساختمان سنگ چیز دیگری است، ‌ابهت دیگری دارد، آجر و نمای ایرانی و اسلامی هزینه‌بر است.

این همان موضوعی است که کمیته‌های نما در اغلب مناطق تهران با آن درگیرند و تلاش می‌کنند این مسئله را به سازندگان توضیح دهند که نمای سنگ و آجر هر کدام معایب و محاسنی دارد که اگر به درستی از مصالح استفاده شود، ‌به خوبی نصب شود، مصالح استاندارد و درجه یک مورداستفاده قرار گیرد و هماهنگی با اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه مدنظر قرار گیرد و به هزینه‌های انرژی و سرمایش و گرمایش خانه بعد از ساخت‌وساز فکر شود، نمی‌توان با قطعیت گفت سنگ مصالح بهتری در مقایسه با آجر است.

  • جای خالی فرهنگسازی، ‌کمیته‌ها در ابتدای راهند

در مناطقی از تهران که رونق ساخت‌وساز کمتر است نگاه مشتریان خانه‌ها به نمای ساختمان تا حدودی متفاوت می‌شود. غلامی از بنگاه داران منطقه 13می‌گوید: «اینجا سرپناه برایشان مهم است، ‌مشتری نما می‌خواهد چه کند؟!» این شاید دیدگاهی اغراق‌آمیز باشد اما می‌تواند نشانگر اهمیت پایین نما در دیدگاه برخی متولیان ساخت‌وساز و حتی مشتریان باشد یا شاید نشات‌گرفته از دیدگاه سازندگانی که ضوابط کمیته‌ها را دست و پا گیر قلمداد کرده و اطلاعات ناقصی از آن دارند، نقص تا این اندازه که ضوابط کمیته‌های نما را در عبارت «اجبار به نمای اسلامی» خلاصه می‌کنند و شرح‌ها و داستان‌ها برای تاریخچه این اجبارها نقل می‌کنند. اما نما و مصالح ساختمان‌های جدید هم دراین مناطق آهسته آهسته در حال رونق گرفتن و اهمیت یافتن است. مس‌چی از بنگاه داران همین منطقه می‌گوید:‌ «مشتری‌ها هنوز سنگ را دوست دارند اما چشمشان به نمای ترکیبی سنگ و آجر که می‌افتد، پایشان شل می‌شود.» 

 


تعداد بازدید : 4087

ارسال نظر

ارسال