تشکیل سامانه جامع ملی رفاه در کشور کلید خورد

  • دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 ساعت 6:28

اخبار => سایر رسانه ها

مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تنها راه برون رفت از چالش های پراکندگی و نشتی منابع رفاهی کشور تشکیل سامانه جامع ملی رفاه ایرانی است که اکنون عملیات آن آغاز شده است.
تشکیل سامانه جامع ملی رفاه در کشور کلید خورد

عبدالرحیم تاج‌الدینی روز شنبه در همایش هم اندیشی کارشناسان مسئول امور کودکان و نوجوانان سراسر کشور در ساری با اشاره به اینکه تاکنون 25 منبع اطلاعاتی کشور به این سامانه متصل شدند ،افزود: جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای اول جهان در اختصاص منابع برای کمک به حوزه های کودکان، زنان بی سرپرست ، سالمندان و آسیب های اجتماعی است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: به رغم اینکه مقوله رفاه شهروندان در دولت مورد توجه قرار می گیرد اما به دلیل پراکندگی و ناهماهنگی منابع به درستی هزینه نمی شود و در نتیجه اثر بخشی کمی دارد.

وی با اشاره به اینکه پنج تا 25محل منابع مالی در حوزه رفاه کشور وجود دارد، گفت: منابع حمایتی در حوزه رفاه به صورت پراکنده ابلاغ می شود.

مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مبارزه با فقر در ایران پارتیزانی است و به صورت ستاد ملی مدیریت نمی شود، گفت: این گونه برنامه موجب نشتی و هدر رفت منابع در حوزه رفاه می شود.

تاج‌الدینی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه اینکه منابع زیادی به تناسب درآمد کشور در حوزه رفاه مردم اختصاص می دهد ،جزء کشورهایی هستیم که مردم ما خیر و نیکوکار هستند و کمک نقدی و غیرنقدی زیادی را در حوزه رفاه مردم فقیر انجام می دهند.

وی به وجود نیروی انسانی کافی در حوزه رفاه جامعه در کشور اشاره کرد و گفت: کشور مکزیک با 22میلیون پرونده ،شش هزار کارمند در حوزه رفاه دارد ، اما جمع افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در ایران شش میلیون نفر است که 48هزارو 500نفر در این 2 سازمان رفاهی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: علاو بر کارمندان این 2 نهاد حمایتی ،یکهزارو 900سازمان مردم نهاد در حوزه رفاه اجتماعی در کشور همکاری دارند.

مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وجود انواع ساختمان ها ، تجهیزات خودرو و دیگر امکانات رفاهی در کشور اشاره کرد و گفت: امروز در هر یک از کوچه های کشور مسجد، مرکز بهداشت و دفتر بسیج وجود دارد که می توانیم برای رفاه مردم استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از حوزه رفاه 83 کشور دنیا مطالعات مورد نظر صورت گرفته است ،گفت: درحوزه رفاه کشور به اندازه کافی منابع مالی ،امکانات ،تجهیزات و نیروی انسانی وجود دارد و با همت دولت یازدهم طرح اطلس جغرافیایی فقر و رفاه کشور در حال تهیه است.

وی از تهیه فرم های پذیرش یکسان کمیته امداد و بهزیستی در کشورخبر داد و گفت: در این فرم ها 500سئوال مطرح شد که توسط مدد کاران بهزیستی در محل اجرا و پر می شود.

تاج الدینی گفت: اکنون این فرم ها در حوزه رفاه با هدف بررسی وضعیت جامعه به لحاظ سالمندی، زنان سرپرست ، کودکان و آسیب های اجتماعی طلاق و اعتیاد در استان کرمانشاه اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: امسال این طرح در سه استان دیگر کشور اجرایی می شود.

**500هزار فرزند حاصل 150 هزار ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی

مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 150 هزار ازدواج مادر ایرانی با پدر غیرایرانی در کشور صورت گرفته است که حاصل آن 500هزار فرزند است ، گفت: نیمی از این فرزندان زیر 18 سال هستند که هنوز هویت آنان مشخص نبوده و از دریافت خدمات رفاهی بهداشتی ، درمان، بیمه ، تحصیل و تغذیه در محرومیت هستند.

مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شناسایی 90هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشورخبر داد و گفت: با کمک آموزش و پرورش و ثبت احوال 10 هزار نفراز آنان به مدارس بازگشت کردند.

وی غربالگری ژنتیک را از برنامه های مهم وزارت رفاه عنوان کرد و گفت: متاسفانه 35تا 40 هزار معلول در سال زاده می شوند که 30 هزار نفر ژنتیک و مابقی حوادثی هستند.

همایش هم اندیشی کارشناسان مسئول امور کودکان و نوجوانان کشور با برگزاری کارگاه های بررسی پیرامون پایش و ارزیابی پرونده های اجتماعی فرزندان تحت مراقبت در خانه های کودکان و نوجوانان، خانواده و راهکار های اجرایی برای ارتقاء توان اقتصادی مهدهای کودک بدون حمایت بخش دولتی تا فردا یکشنبه در ساری ادامه دارد.


تعداد بازدید : 488

ارسال نظر

ارسال