چرا ساختمانها به سمت سبز شدن می‌روند!؟

  • دوشنبه 28 فروردین 1396

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: ساختمان‌هایی که با لایه‌ای از پوشش گیاهی و سبز تزیین شده‌اند در نقاط مختلف جهان وجود دارند. از جمله One Central Park در سیدنی، Bosco Verticle در میلان و Oasia Hotel Downtown در سنگاپور.
چرا ساختمانها به سمت سبز شدن می‌روند!؟

چرا معماران و برنامه‌ریزان به سمت سبز شدن می‌روند؟ شرکت طراحی «آروپ» اخیرا مقاله‌ای از مزایای ساختمان‌های پوشیده با گیاه منتشر کرده. بعضی از این ساختمان‌ها آنقدر سبز هستند که گویا متروکه‌اند و طبیعت آنها را بازپس گرفته. ناشران این مقاله پژوهشی پی برده‌اند که مزایای چنین ساختمان‌هایی بسیار فراتر از جذب کربن دی‌اکسید و زیبایی است.

مهندسان این شرکت بررسی‌های مختلفی در پنج شهر جهان شامل برلین، هنگ کنگ، ملبورن، لندن و لس آنجلس انجام دادند تا تاثیر فضای سبز بیشتر را در این شهرها ببینند.

اول از همه، آشکارترین مزیت آن است: گیاهان کربن دی‌اکسید را از هوا می‌گیرند و آن را تبدیل به اکسیژن می‌کنند. با انتقال درختان و بوته‌ها به ساختمان‌ها می‌توانیم مطمئن شویم که این فرایند ضروری همچنان ادامه دارد.

پوشش سبز و گیاهی می‌تواند آلاینده‌های هوا از جمله دوده و گرد و خاک را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد. تحقیقات نشان داده که حتی یک گیاه روی میز شما می‌تواند کیفیت هوای درون خانه‌تان را بهتر کند.

گرچه آسمان‌خراش‌های پوشیده با گیاه نمی‌تواند مشکل دود سطح شهر را حل کنند، اما پژوهش آروپ نشان داد که آلاینده‌ها در هوای میان دو ساختمان پوشیده با گیاه تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، ساختما‌ن‌های سبز می‌توانند با مسدود کردن «جزایر گرمایی شهر» شهرها را خنک کند. جزایر گرمایی شهری به یک منطقه شهری بزرگ گفته می‌شود که به دلیل فعالیت‌های انسانی از مناطق اطرافش گرمتر است. در این شهرها، ساختمان‌ها و جاده‌ها در روزهای گرم حرارت ساطع می‌کنند.

آروپ شهرهایی را با نماهای سبز شبیه‌سازی کرد و پی برد که در شهرهای رو به رشدی مثل هنگ کنگ، ساختما‌ن‌های سبز می‌توانند دما را تا ۱۰ درجه سلسیوس کاهش دهند.

آنها همچنین پی بردند که در اوج تابستان، سقف‌هایی که با گیاه پوشیده شده‌اند، می‌توانند همان دمای هوای اطراف را حفظ کنند. اما دمای یک سقف بدون پوشش سبز می‌تواند تا ۵۰ درجه سلسیوس برسد.

حالا که سیاره ما گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود، می‌توانیم از پوشش‌های گیاهی استفاده کنیم تا تاثیرات آن را کاهش دهیم. به لطف سایه‌های ناشی از پوشش‌های گیاهی، دمای فضاهای داخلی اغلب کاهش می‌یابد، و اگر این نماها به روش درست طراحی شوند، آلودگی صوتی هم جذب می‌شود.

یکی دیگر از تاثیرات مثبت که بلافاصله آشکار نمی‌شود، زهکشی بهتر است. وقتی گیاهان و بوته‌ها آب باران را جذب کنند، مدتی طول می‌کشد تا آب از آسمان به زمین برسد. در نتیجه تاثیرات مخرب سیل ناگهانی چندان شدید نمی‌شود.

این پژوهش به مزایای دیگری اشاره کرده که بررسی آنها سخت است؛ مثلا کارکنان اداره حال بهتری می‌توانند داشته باشند و از طبیعت بیشتر و هوای پاک‌تر لذت می‌برند. علاوه بر این، زیست‌بوم شهری هم متنوع‌تر می‌شود و حشرات و گیاهان می‌توانند رشد کنند.

نکته خوب این است که این نماهای سبز را می‌توانیم در ساختمان‌های موجود هم قرار دهیم. طبق مقاله این محققان، پنل‌های خورشیدی و سیستم‌های کشاورزی عمودی را هم می‌توان به راحتی اضافه کرد.

با چند لایه حیات سبز و پوشش گیاهی بیشتر، می‌توانیم شهرهایی سازگارتر با محیط زیست، تمیزتر، آرام‌تر، امن‌تر، خنک‌تر و خوشایندتر بسازیم.


تعداد بازدید : 2058

ارسال نظر

ارسال