مزایای چوب ترمو شده حرارتی در نمای ساختمان

  • دوشنبه 28 فروردین 1396

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما:فرآیند ترمو حرارتی عملیاتی است که طی آن چوب در دمای بالایی (۱۷۰ درجه سانتیگراد و بالاتر) در غیاب اکسیژن حرارت می بیند تا از آتش گرفتن چوب جلوگیری بعمل آید. پروسه های گوناگونی جهت انجام این کار وجود دارند که اغلب بر اساس روشی که مانع از هوا / اکسیژن در سیستم می شوند متفاوت هستند.
مزایای چوب ترمو شده حرارتی در نمای ساختمان

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما: بخار یا نیتروژن می تواند در کوره مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه چوب در روغن داغ قرار داده شود. فرایند چوب ترمو حرارتی می تواند در دامنه گسترده ای از گونه های چوب مورد استفاده قرار گیرد، اما نیاز است تا هر گونه چوب بهینه سازی شود. بهبود ویژگی های بدست آمده بطور قابل توجهی به شرایط فرآیند، شدت ترمو (دما، مدت)، گونه چوب و ضخامت نمونه ها بستگی دارد. بطور کلی نرم چوبان و سخت چوبان نیازمند پارامترهای فرآیند ترمو متفاوتی هستند.

تغییرات در چوب

فرایند چوب ترمو حرارتی کربوهیدراتهای چوب را تجزیه می کند  بنابراین آب کمتری در چوب باقی می ماند.

 

شکل ۱: تغییرات OH چوب و دیوارهای سلولی چوب در فرآیند ترمو

شکل ۱ ارائه ساده ای از ماده چوب با هلال های آبی تیره است که نشانگر گروه های OHاست که آب را جذب می نمایند و آب به صورت دایره های آبی روشن نشان داده شده است که دیوارهای سلولی چوب را زمانیکه سبز است پر می کنند. زمانیکه چوب خشک می شود، بیشتر آب آن گرفته می شود، بنابراین چوب کوچک می شود. در مورد چوب ترمو حرارتی، گروه های OH در چوب کاهش می یابند. با گروه های OH کمتر برای جذب آب، رطوبت داخلی چوب پس از ترمو کمتر می شود و چوب واکنش پذیری کمتری به تغییرات رطوبتی نشان می دهد و در نتیجه ثبات و دوام بیشتری می یابد و چوب رنگ تیره تری به خود می گیرد، انباشتگی تا حدودی از بین می رود (بنابراین تراکم تا حدودی کمتر می شود)، و قدرت و سختی چوب کم می شود کلیه چنین تاثیراتی با افزایش دمای فرآیند چوب ترمو یا با افزایش طول ترمو حرارتی افزایش می یابند.

چرا چوب ترمو ؟

بطور کلی، فرآیند ترمو حرارتی از جمله تکنولوژی های ترمو نسبتا کم هزینه هستند همانطور که معمولا هیچگونه ماده شیمیایی در آن وجود ندارد و آنها از امکانات فرآیند سازی مشابهی برای عملیات چوب ترمو استفاده می کنند (به عبارت دیگر کوره های خشک کننده مخصوص دمای بالا). بواسطه اینکه ترمو حرارتی به شدت از گرما استفاده می کند، هزینه این فرآیند بطور قابل توجهی به هزینه انرژی وابسته است. میزان دوام بطور قابل توجهی به گونه های چوب و سطح چوب ترمو حرارتی بستگی دارد (زمان، دما، اتمسفر)، اما اکثر نرم چوبان می توانند ترمو شوند.

فرآیند ترمو حرارتی از جنبه مقاومت در برابر آتش در طبقه بندی D اروپایی قرار می گیرد. کتاب راهنمای چوب ترمو شامل نتایج اولیه ای است که ترمو حرارتی نسبت به چوب ترمو نشده با مواد شیمیایی سنتی مقاوم در برابر آتش بیشتر سازگار است.


تعداد بازدید : 2065

ارسال نظر

ارسال