خانه های مُدور در تاریخ معماری

  • شنبه 26 فروردین 1396

اخبار => اخبار

نگاه اجمالی در تاریخ معماری به ما نشان می دهد که بسیاری فرهنگ های بومی به خانه های دایره ای متکی بوده اند. و به تازگی، صاحبان خانه های کوچک که به دنبال حداکثر کردن فضا هستند یا کسانی که به دنبال بازده بیشتر در استفاده از انرژی هستند، از این فرم استفاده می کنند.
خانه های مُدور در تاریخ معماری

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما و به نقل از برترین‌ها، یک نگاه اجمالی در تاریخ معماری به ما نشان می دهد که بسیاری فرهنگ های بومی به خانه های دایره ای متکی بوده اند. و به تازگی، صاحبان خانه های کوچک که به دنبال حداکثر کردن فضا هستند یا کسانی که به دنبال بازده بیشتر در استفاده از انرژی هستند، از این فرم استفاده می کنند.

 

چه چیزی معماری مدور را جذاب می کند؟ معمار چارلز دیتون در سال ۱۹۶۳ تنها قطعه مسکونی خود را به شکل یک خانه مدور ساخت که بعدها در کمدی علمی تخیلی وودی آلن نیز به کار گرفته شد. معماران قرن ها شیفته معماری مدور بودند. در قرن شانزدهم تحت تاثیر اشکال معابد یونانی و رومی، معمار آندره پالادیو مجذوب دایره به عنوان یک فرم کامل شد. معماری مدور پالادیو به عنوان نمونه تعادل و هارمونی معرفی شد و تا مدت ها معماران را تحت تاثیر قرار داد.

 

 

 

اما از نظر عملکرد و بهره وری، نگاهی به معماری بومی دلیل واقعی که چرا خانه های مدور در اریخ بهترین بودند را بیان می کند. چه یک یورت عشایری، ناواهو هوگان یا کلبه اسکیمویی را در نظر بگیریم، فرهنگ ها ساختمان های مدور را به دلایل خاصی می ساختند. خانه های مدور نسبت به خانه های مستطیلی مصالح کمتری استفاده می کنند و وقتی منابع کمیاب بودند گزینه مناسبی به شمار می رفتند، هم چنین کار اضافی به معنای استفاده از انرژی باارزش است. خانه های گرد در مقابل آب و هوای شدید مقاوم هستند. سقف های خمیده آن ها را در مقابل باد مقاوم می کند و طوفان و تندبادها کمتر به خانه آسیب می زنند. همچنین خانه های مدور با ده ها نقطه اتصال یک سیستم پشتیبانی قوی ایجاد می کنند که قدرت و انعطاف پذیری فوق العاده ای دارند. به همین دلیل است که معماری مدور با برف سنگین و زلزله سازگارتر است. و اما گرما؟ دیوارهای منحنی به گرمایش و سرمایش هم کمک می کنند. بااین شکل معماری فضای دیوارهای خارجی ۲۰ درصد کمتر می شود و هزینه گرمایش و سرمایش به طور طبیعی کاهش می یابد و جریان هوای طبیعی حتی در آب و هوای بیابانی نیز به آسایش بیشتر ساکنان کمک می کند.

 

اما سوال واقعی اینجاست که چرا بااین وجود خانه ها را مستطیلی می سازند؟

 

هوگان، خانه گلی سنتی ناواهو

 


کلبه اسکیمو

 


معماری چینی هاکا تولو

 چادرهای مزین در یوتا

در سال های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ معمارانی از جمله شاگرد فرانک لوید رایت، دان اریکسون از بازی با فرم های ارگانیک استفاده می کرد که خانه های منحنی و مدرو ایجاد می کردند.

 

امروزه معماران هنوز هم تحت تاثیر تاریخ در ایجاد خانه های مدور شگفت انگیز هستند.


تعداد بازدید : 2900

ارسال نظر

ارسال