خطر در کمین ساختمان‌های قدیمی پایتخت

  • شنبه 19 فروردین 1396

اخبار => اخبار

‌باشگاه در و پنجره و نما: نهم فروردین موعدی بود که طبق دستور رئیس‌جمهور باید هیأت ویژه تشکیل شده برای بررسی حادثه پلاسکو، گزارش خود را برای اطلاع مردم منتشر می‌کرد اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد با توجه به تداخل این روز با تعطیلات نوروزی، گزارشی ارائه نشد.
خطر در کمین ساختمان‌های قدیمی پایتخت

به گزارش همشهری، حالا باید منتظر ماند و دید که این هیأت 10نفره چه زمانی گزارش خود را به اطلاع مردم می‌رساند. جدا از آنکه گزارش هیأت کارشناسی درخصوص پرونده فاجعه ساختمان پلاسکو مهم به‌نظر می‌رسد، برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی نیز دارای اهمیت است.

آنطور که در اصول راهبردی و وظیفه‌ای تشکیل هیأت آمده، اعضا باید راهکار‌‌های پیشگیری از تکرار حوادث مشابه را هم در گزارش نهایی اعلام کنند؛ اگرچه برخی اعضای این هیأت ازجمله محمد فاضلی و مهدی هداوند معتقدند اعضا و کمیته‌های زیرمجموعه تشکیل شده برای ارائه یک‌ گزارش کامل و بی‌نقص نیازمند زمان بیشتری هستند.

به هرحال یکی از مواردی که شهروندان و رسانه‌ها منتظرند تا هرچه سریع‌تر به اطلاع برسد، راهکارهای پیشگیری از حوادث برای ساختمان‌های مشابه‌پلاسکو است که وضعیتی ناایمن و خطرساز دارند. اگرچه اقبال شاکری، رئیس کمیته حقوقی پرونده فاجعه پلاسکو در شورای شهر تهران اوایل اسفند95 اعلام کرد که ساختمان‌های بسیار پرخطر پایتخت شناسایی شده‌اند و اگر ظرف 3ماه اقدامات فوری در مورد این بناها صورت نپذیرد، نام‌شان را اعلام عمومی خواهند کرد.

  • شهرداری‌های مناطق تعجیل کنند

جدا از هیأت ویژه‌ای که با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای فاجعه پلاسکو تشکیل شد، در شورای شهر تهران هم با توجه به وظایف نظارتی و چارچوب‌های کاری، 2 کمیته حقوقی و فنی تشکیل شد. این کمیته‌ها بلافاصله از شهرداری‌های مناطق درخواست کردند تا نسبت به شناسایی بناهای ناایمن شهر (به‌ویژه بناهای بلندمرتبه) و معرفی آنها به شورا اقدام کنند. با وجود این، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد که هنوز بسیاری از مناطق، ساختمان‌های بلندمرتبه‌‌ای که فاقد تجهیزات ایمنی لازم هستند یا از نظر سازه‌ای در شرایط نامناسبی به سر می‌برند را اعلام نکرده‌اند.

‌چمران با بیان اینکه تاکنون دو، سه منطقه بناهای ایمن‌ شناسایی‌شده را معرفی کرده‌اند، گفت: «از دیگر شهرداری‌های مناطق می‌خواهیم هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهند؛ چراکه باید تا پیش از پایان سال 95، ساختمان‌های بسیار پرخطر معرفی می‌شدند تا اقدامات لازم برای آنها را شروع می‌کردیم.» اینطور که مشخص است تاکنون در مناطق 8و 11و بخش‌های از منطقه 12ساختمان‌های ناایمن مشخص و معرفی شده‌اند.

  • 267 برج نیازمند اقدام عاجل

بلندمرتبه‌های بالای 12طبقه مسکونی و غیرمسکونی موجود در تهران، ۹۷۸ سازه است که عمدتا در شمال و غرب شهر قرار دارند. در این بین بیشترین خطر، متوجه برج‌های غیرقابل نفوذ و همچنین برج‌های فاقد هویت شهری است که به‌ترتیب ۲۸درصد و ۲۳درصد کل بلندمرتبه‌ها را تشکیل می‌دهند. براساس داده‌ها و اطلاعات ارائه شده از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران حدود یک‌چهارم از 978فقره ساختمان بلند فاقد یکی از مدارک معتبر ساختمانی شامل پروانه ساختمانی، پایان‌کار، مجوز کمیسیون ماده5 و... دال بر رعایت تمام ضوابط شهرداری تهران است.

یک‌چهارم این رقم حدود 231فقره است که به‌نظر رقم بسیار قابل‌توجهی است. ساخت این بناها بیشتر به سال‌های قبل از 85بازمی‌گردد که از آنها به‌عنوان شبه‌بمب‌های آزاد نشده یاد می‌شود. براساس آمارهای مدیریت شهری حدود یک‌سوم یعنی معادل 283فقره از این برج‌ها در کوچه‌های تنگ و صعب‌العبور قرار دارند که این بناها جزو پرخطر‌ترین بناهای بلند محسوب می‌شوند؛ زیرا در زمان وقوع حادثه به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان امداد و کمک‌رسانی مطلوبی به این بناها داشت. همچنین به گفته محمد سالاری،

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و همچنین مجتبی روشن، کارشناس حوزه ساخت‌وساز شهری نیاز است که هرچه سریع‌تر در 267بلندمرتبه پایتخت، امکانات ایمنی لازم ازجمله تعبیه پله‌های فرار، آسانسورهای امداد، طبقات رفوژ، بالگردهای امداد و نجات، تعبیه دستگاه‌های جنبی CDD و PRS ‌ یا تجهیزات قدیمی و تزئینی بدون کارکرد مورد بازبینی قرار گرفته و تعمیر یا تعویض شوند.

 


تعداد بازدید : 783

ارسال نظر

ارسال