خواب مسکن؛ رخوت صنایع وابسته

  • شنبه 7 اسفند 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: درحال‌حاضر رکود به‌گونه‌ای همه‌گیر در مسکن ریشه دوانده و کل این بازار، از تولید تا معاملات و مصرف را به‌سختی درگیر خود کرده است اما با این حال دولت در ۴ سال گذشته نشان داده که تمامی تلاش خود را برای بهبود شرایط مسکن کرده است و اگر هنوز به هدفگذاری که از پیش برای آن تلاش کرده نرسیده است بایدریشه این معضل را در گذشته‌های دور و در دولت نهم و دهم جست‌وجو کر
خواب مسکن؛ رخوت صنایع وابسته

به گزارش سمت درحال‌حاضر رکود به‌گونه‌ای همه‌گیر در مسکن ریشه دوانده و کل این بازار، از تولید تا معاملات و مصرف را به‌سختی درگیر خود کرده است اما با این حال دولت در ۴ سال گذشته نشان داده که تمامی تلاش خود را برای بهبود شرایط مسکن کرده است و اگر هنوز به هدفگذاری که از پیش برای آن تلاش کرده نرسیده است بایدریشه این معضل را در گذشته‌های دور و در دولت نهم و دهم جست‌وجو کرد. کمتراز یکماه به آغاز سال ۹۶ باقی مانده است اما فعالان اقتصادی و اتحادیه مربوط با صنعت ساختمان، بارها نگرانی خود را صنایعی که به هر شکلی با صنعت ساختمان‌سازی مربوط هستند اعلام کرده و می‌گویند دولت باید در سال جدید هدفگذاری جدی برای وضعیت ساختمان داشته باشد تا رکود بیش از این دامن صنایع وابسته را نگیرد. صمت پیامدهای رکود مسکن را بر روی وضعیت بازار برخی از صنوف را بررسی کرده است.

افزایش بودجه عمرانی و اشتغالزایی

محمد آزاد /رییس اتحادیه آهن‌آلات، فولاد و فلزات کشور

چند سالی است بازار مسکن در رکود به سرمی برد و به نظر می‌رسید با حضور دولت تدبیر و امید این مشکل‌رو به کاهش بگذارد اما این اتفاق تا به امروز نیفتاده است. این روزها صنف آهن و اتحادیه‌های مربوط با ساختمان منتظر نتیجه تصمیم‌گیری‌های و برنامه‌های آینده دولت هستند. در واقع تعداد قابل ملاحظه‌ای از صنوف مربوط با صنعت ساختمان منتظرند تا ببینند دولت قرار است چه برنامه‌های را به مرحله اجرا درآورده و مشکلاتی که سال‌ها این قشر از صنعت با آن روبه‌رو بودند را رفع کند. این که دولت تکلیف نهایی در مورد ساخت‌وساز و یا توقف مسکن مهر را مشخص کند تا فعالان این صنعت نیز برنامه و روند فعالیت خود در این زمینه را بدانند کمک بسیار زیادی کرده است و یا این که مشکلات اصناف مربوط برای پرداخت مالیات را رفع کند کمک شایانی به این اقشار کرده است چرا که در شرایطی که کار و فعالیتی وجود ندارد پرداخت مالیات ظلم بزرگی به این قشر است. البته نباید از این موضوع غافل بود که محصولات تولید شده داخل در صورتی که از رکود خارج نشوند صادر خواهند شد این در حالی است که محصولات مربوط ساختمان نیز در بازارهای صادراتی به یک ثباتی رسیده و جایی برای خود باز کرده‌اند. در حال حاضر منتظر هستیم تا برنامه آینده دولت مشخص شود و لایحه بودجه‌ای که با قید ۶۰هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده به بخش عمرانی را مدنظر قرار داده به چه شکلی قرار است اجرایی کند. در صورت اجرای برنامه‌های دولت به شکل صحیح آن به زودی شاهد اشتغالزایی و رونق در بازار صنایع وابسته خواهیم بود.

فعالیت واحدهای تولیدی با حداقل نیرو

بهروز میلانی/ رییس اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان

متاسفانه سال‌هاست شرایط بسیار سختی را اصناف مربوط با صنعت ساختمان می‌گذارند این در حالی است که این روزها که نزدیک به نوروز است و باید «شب عید» فعالان صنفی باشد اما جز رد پای رکود شرایط بهتری احساس نمی‌شود. متاسفانه هزینه‌های مربوط به واحدهای تولیدی و صنفی تامین نمی‌شود و بسیاری از واحدهای تولیدی اگرچه به تعطیلی نرسیده‌اند اما با حداقل نیرو و ظرفیت خود کار می‌کنند. همچنین سالانه دولت، نرخی بر میزان مالیات می‌افزاید اگرچه امسال این اتفاق نیفتاد اما به نظر می‌رسد در سال آینده این اتفاق بیفتد و این در شرایطی که اشتغالزایی و رونق در این صنایع وابسته با مشکل جدی روبه‌رو بوده و چطور می‌شود بدون داشتم بازار، مالیات پرداخت؟

تزیینات داخلی ساختمان که مربوط به گچ‌بری و آیینه‌کاری، تولید و مونتاژ پرده‌های عمودی، نقاشی ساختمان، لوازم و دوخت پرده‌های پارچه‌ای و همچنین تزییناتی همچون کاغذ دیواری، موکت، لمینت است این روزها حال خوشی ندارد. اقدام دولت برای اختصاص ۶۰هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی می‌تواند نخستین قدم‌ها برای باز کردن گره‌های اقتصاد و نیز بخش مسکن باشد که در آن صورت ممکن است سرمایه‌های خوابیده بیدار شوند و رونق به بازار صنایع وابسته بازگردد. به هر حال این قدم نخست برای تحریک بخش تقاضا است. هم‌اکنون بسیاری از کالاها ازجمله واحدهای مسکونی نیمه‌ساز یا ساخته شده روی دست سازندگان مانده است که این اقدام می‌تواند آنها را به فروش نزدیک کند و گردش مالی به وجود بیاورد و در نتتیجه صنایع وابسته نیز تا حدودی به رونق برسند.


برخی تولیدی‌ها فراموش شده‌اند

نورالدین مهری/ رییس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره

پیچ و مهره ازجمله کالای واسطه‌ای و مصرفی است که می‌توان اهمیت آن را این گونه متصور شد که اگر روزی پیچ و مهره‌ای نباشد صنعتی در این کشور وجود نخواهد داشت. اما متاسفانه این روزها همه از صنایعی حرف می‌زنند که بیشتر به چشم می‌آید وکالای واسطه‌ای و مصرفی همچون پیچ و مهره و مشکلات آن به فراموشی سپرده شده است. سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن پیچ و مهره برای بکار رفتن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این میزان ۱۵ تا ۲۰درصد آن به صنعت ساختمان به‌طور مستقیم مربوط می‌شود. اما در حال حاضر این میزان استفاده از پیچ و مهره در چند سال اخیر از ۱۰۰هزار تن به ۵۰هزار تن رسیده است. صنعت ساختمان ازجمله صنایعی است که با قراردادن صنایع وابسته در کنار هم منجر به رونق در بازار کالاهای مصرفی می‌شود اما این روزها حال این صنعت خیلی خوب نیست و به علت رکود بازار مسکن با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند. متاسفانه امروز صنایع وابسته به جای اشتغالزایی به اشتغال زدایی مشغولند به طوری که بسیاری از اتحادیه‌ها مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. همچنین باوجود اینکه گفته می‌شود تورم تک‌نرخی شده است اما هنوز آثار آن به‌طور قطی در بازار مشهود نیست. پیچ و مهره زیرپایه صنایع کشور است اما رسانه‌ها کمتر به این حوزه وارد می‌شوند. دولت خبر از حمایت‌های لازم در سال‌های آینده را داده که امیدواریم زودتر محقق شده و مشکلات اتحادیه و صنوف مربوطه رو به کاهش بگذارد. از آنجایی که پیچ و مهره کالای واسطه‌ای محسوب می‌شود در نتیجه تا زمانی که خرید نباشد اشتغالزایی با مشکل روبه‌رو می‌شود.

 


تعداد بازدید : 639

ارسال نظر

ارسال