پارامترهای سه گانه نشان می‌دهد;

دوره رکودی مسکن در حال تکمیل است

  • سه شنبه 3 اسفند 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: بر اساس تغییر رفتار سه شاخص کاهش عرضه، کاهش سود بانکی و افزایش صادرات و قیمت جهانی نفت می‌توان نتیجه گرفت که بازار مسکن به دلیل نزدیکی نرخ رشد قیمت مسکن به نرخ رشد تورم در سال جاری در حال تکمیل دوره رکودی خود است.
دوره رکودی مسکن در حال تکمیل است

به گزارش ایسنا، بازار مسکن بعد از چند سال رکود و نیز پس از برجام هنوز وارد دوره رونق خود نشده است و علی‌رغم تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر در جهت کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی انجام گرفته است اما به دلیل عدم تخلیه کامل حباب قیمت مسکن منشأ گرفته از سال‌های قبل و هم‌چنین کاهش قدرت خرید خانوار طی سالیان اخیر که خود تابعی از شرایط اقتصاد کلان کشور است، این اقدامات کمکی به رونق بازار مسکن نکرده است. چنانچه علل اصلی تعمیق رکود سالیان اخیر بازار مسکن در کشور را تحلیل و ارزیابی کنیم، به 3 عامل اصلی پی خواهیم برد:

    سونامی ساخت و ساز طی آخرین دوره رونق بازار بین سال‌های 1390 تا 1392 که بخش عظیمی از آن‌ها تا دوره رکودی حاضر نیز آماده بهره‌برداری و فروش نشده است. چنانچه «تعداد واحدهای مسکونی تکمیل و عرضه شده به بازار در کل مناطق شهری کشور» را ملاک عمل قرار دهیم، آمارها نشان می‌دهد که طی سال‌های مذکور، این متغیر از 564.761 واحد عرضه شده در سال 90 شروع شده و تا انتهای سال 92 به 834.150 واحد در سال رسیده است. این رشد بی‌سابقه طی 2 سال در حالی که بازار در اوایل سال 92 دوره رکودی خود را سپری می‌کرد، خواب سرمایه بالایی را برای سازندگان در برداشته است.

    افزایش سود واقعی بانکی تا مرز 25 درصد و افزایش سپرده‌گذاری در بانک‌ها که نسبت شبه پول به پول در اقتصاد کشور را در بالاترین حد خود قرار داد که این امر منجر به خروج بخش عمده‌ای از سرمایه سمت تقاضا از بازار مسکن شد.

    کاهش قیمت جهانی نفت تا بشکه‌ای کمتر از 50 دلار طی ماه‌های اخیر و در پی آن نزول درآمدهای نفتی دولت که نقش بزرگی در اقتصاد ساخت و ساز بازی می‌کند.

نمودار زیر روند رشد «قیمت یک مترمربع واحد مسکونی» را در مقایسه با «نرخ تورم عمومی» و «نرخ رشد حجم معاملات واحد مسکونی» در شهر تهران بین سال‌های 1394 تا دی ماه 1395 نمایش می‌دهد (منبع: بانک مرکزی)


تعداد بازدید : 718

ارسال نظر

ارسال