ارائه شناسنامه فنی در پیش‌فروش ساختمان الزامی است

  • سه شنبه 27 مهر 1395 ساعت 16:0

اخبار => اخبار

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ارائه شناسنامه فنی برای پیش‌فروش ساختمان الزامی است، گفت: طرح ارائه شناسنامه فنی ساختمان تصویب و ابلاغ شده است.
ارائه شناسنامه فنی در پیش‌فروش ساختمان الزامی است

بنابراین هم‌اکنون هر سازنده یا سرمایه‌گذاری بخواهد ساختمانی را پیش‌فروش کند باید شناسنامه دریافت کند. منوچهر شیبانی با درخواست از هموطنان مبنی بر اینکه در ساخت‌وساز از مهندسان و کاردان‌ها مطالبه‌گر اجرای مقررات ملی ساختمان باشند، افزود:شناسنامه فنی ملکی ساختمان در انتهای ساخت‌وساز داده می‌شود و فرایند ساخت‌وساز را می‌پوشاند. در واقع شناسنامه فنی ساختمان که در قانون پیش‌فروش ساختمان است آینده را به تصویر می‌کشد که از چه مصالح و طرح‌هایی استفاده می‌شود اما شناسنامه فنی ملکی در انتهای کار می‌گوید چه چیزی در این ساختمان ساخته شده است.

وی تفاوت شناسنامه فنی ملکی و شناسنامه فنی ساختمان را چنین توضیح داد: «شناسنامه فنی ملکی اصولا برای همه ساختمان‌ها باید صادر شود اعم از اینکه ساختمان پیش‌فروش شود یا خیر. اما شناسنامه فنی ساختمان فقط برای ساختمان‌هایی‌است که قصد پیش‌فروش دارند و اگر کسی پیش‌فروش نکند نیاز به شناسنامه فنی ساختمان نیست. در زمان پیش‌فروش ساختمان، خریدار باید از مصالح ساختمانی که در ساختمان استفاده شده مطلع شود که در پیش‌فروش، فروشنده چه چیزی را تعهد می‌کند که در آینده اگر تخلفی درباره مثلا مصالح ساختمانی صورت گیرد می‌توان شکایت کرد. الزامات قانونی در شناسنامه فنی باید رعایت شود و پیش فروشنده متعهد است براساس شناسنامه و قرارداد تعهدات را انجام دهد و اگر انجام نداد خسارت پرداخت شود.

براساس ماده 18آیین‌نامه پیش‌فروش ساختمان، اقدام به پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی ممنوع است و اگر فردی بدون اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی که براساس آیین‌نامه مرجع صدور مجوز انتشار آگهی پیش‌فروش تعیین شده اقدام به پیش‌فروش ملک یا املاک خود کند به حبس از 91 روز تا یک‌سال‌ یا جزای نقدی 2تا 4 برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می‌شود.


تعداد بازدید : 411

ارسال نظر

ارسال