روایت دنیای اقتصاد از سه گام تا رونق مسکن

  • یکشنبه 25 مهر 1395 ساعت 17:33

اخبار => اخبار

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره یکشنبه 25 مهر با اشاره به رونق مسکن در تیتر یک، نوشت: بازار مسکن مطابق آنچه صاحب نظران این بخش با استناد به شش نشانه اقتصادی، تصویر می کنند، از «قعر رکود» فاصله گرفته و مشروط به تکمیل سه گام باقیمانده از سوی سیاست گذار، تا پایان سال در مسیر رونق قرار می گیرد. به طوری که انتظار می رود طی ماه های آتی، این بازار از سه فاکتور «جهش قیمت»، «شدت سفته بازی» و همچنین «هیجان خرید مصرفی» در امان باشد.
روایت دنیای اقتصاد از سه گام تا رونق مسکن

این روزنامه با انتشار عنوان رونمـایی از طـرح نجـات بـازار پـول، آورد: مشاور اقتصادی رئیس جمهوری، ابعاد طرح اصلاح نظام بانکی را تشریح کرد. مسعود نیلی با بیان اینکه طرح اصلاح نظام بانکی چارچوب سازگاری را ارائه می کند که بر اساس آن فعالیت های بانکی بدون اتکا به بانک مرکزی انجام می شود، تاکید کرد که با اجرای این طرح نظام بانکی کشور پایدارتر خواهد شد. مسعود نیلی، مشاور رئیس جمهوری در گفت وگو با نشریه تازه های اقتصاد ضمن تشریح طرح اصلاح نظام بانکی، از ساماندهی بدهی های دولت به بانک ها و آخرین تصمیمات بانکی دولت خبر داد. به گفته او، اصلاح نظام بانکی از دو طریق «دسته بندی بانک ها و رفع جنگ قیمتی» و «ارائه اوراق دولت» به حل مشکل بانک ها کمک می کند. با اجرای این طرح سپرده ها آرام آرام در اقتصاد فعال شده و جریانی برای افزایش قدرت تسهیلات دهی به راه می افتد.
روزنامه دنیای اقتصاد با انتخاب عنوان بورس بازان در یک قدمی قله؟ می نویسد: روز گذشته شاخص سهام با رشد 231 واحدی خود را به سطح 78 هزار واحدی نزدیک کرد. روند ماه های اخیر بورس تهران نشان می دهد عبور پایدار از این سطح با مقاومت هایی مواجه بوده است. از نگاه بنیادی، نسبت قیمت به درآمد بازار سهام به بیش از 7.3 مرتبه نزدیک شده که نسبت به بازدهی بازار بدون ریسک رقم بالایی است. در شرایط کنونی نیز اگر بهبود سودآوری شرکت ها نتواند با این رشد قیمت ها همراهی کند، اصلاح سهام ناگزیر خواهد بود. بنابراین نقش گزارش های 6 ماهه در این روزها اهمیت ویژه ای دارد.
این روزنامه با اشاره به عنوان کف و سقف مزدهای تخصصی، نوشت: تازه ترین گزارش از بررسی میزان متوسط حقوق و دستمزدهای تخصصی در ایران نشان می دهد مدیران بالاترین حقوق و پرسنل دفتری و اداری پایین ترین حقوق را دریافت می کنند. این گزارش داده های حقوق و دستمزد در گروه های مختلف شغلی را در سه رده «مدیر»، «سرپرست» و «کارشناس» که در شرکت های خصوصی مشغول به کار هستند بررسی کرده است. متوسط دریافتی سطح مدیریتی در شهر تهران 5.5 میلیون تومان است. در سطح دفتری و اداری نیز میانگین حقوق یک میلیون تومان عنوان شده است. جزئیات این گزارش حکایت از آن دارد که در برخی حوزه های کارشناسی حقوق افراد از برخی مدیران بالاتر است.
عیارسنجی بوئینگ و ایرباس؛ عنوان دیگر روزنامه دنیای اقتصاد محسوب می شود، در این مطلب می خوانیم: گذر ایران از تحریم ها و فراهم شدن امکان خرید هواپیماهای نو از شرکت های معتبر هواپیماساز جهان، مسابقه بوئینگ و ایرباس در آسمان ایران را رقم زد. متولیان صنعت هوایی کشور این روزها در حال رایزنی های جداگانه برای اجرایی کردن توافق خود با این دو شرکت هواپیماساز بعد از مجوز وزارت خزانه داری آمریکا هستند. در حال حاضر ١٥٦ فروند هواپیما در ایران در حال پرواز است، اما مقرر شده، ظرفیت ناوگان فعال، به ٣٧٧ فروند هواپیمای مسافربری تبدیل شود. اما سوال مطرح شده این است که خرید هواپیما از کدام غول هوایی برای ایران به صرفه است؟ «دنیای اقتصاد» به عیارسنجی بوئینگ و ایرباس پرداخته است. ایران با سفارش همزمان به دو غول هوایی جهان برای خرید ٢٢١ فروند هواپیمای مسافربری، گذشته از آن که رقابت پنهان هواپیماسازها برای انعقاد سریع قرارداد فروش را رقم زد، ریسک های اقتصادی- سیاسی خرید تک بعدی را برای خطوط هوایی کشور، تحت کنترل درآورد.
این روزنامه همچنین در ستون سرمقاله عنوان «سود تقسیمی بانک ها» به قلم سجاد ابراهیمی را برجسته کرد.



تعداد بازدید : 582

ارسال نظر

ارسال